Арабела Ленъкс-Бойд (Arabella Lennox-Boyd)
"Не обичам градини,
които веднага се представят пред вас.
Искам да минавам през различни пространства,
с постоянно променящите се перспективи.
Трябва да има чувство за мистерия."
Родена е през 1938 г. в Рим, Италия.
Детството ѝ преминава там и в семейния дом в Паризи, по хълмовете с маслинови дръвчета и диви цветя под Апенините, където участва в различни селскостопански дейности – от бране на маслини и грозде до правенето на шунка.
Учи архитектура в Политехниката на Темза, Лондон, сега част от Университета в Гринуич.
Проектира над 400 градини във Великобритания и различни части на Европа, в САЩ и Тропиците, проектите ѝ варират от малки градски пространства до големи селски пейзажи, прави градините на Стинг и Труди Стайлър в Тоскана и Уилдшир, на белгийското кралско семейство, на херцога на Уестминстър и др.
Арабела Ленъкс Бойд печели множество награди, сред които 6 златни медала от Chelsea Flower Show и наградата Best in Show през 1998 година, медал от Кралското градинарско дружество за изключителен принос към градинарството. В продължение на 9 години е попечител на Кралската ботаническа градина Kew Gardens.
За Челси тя казва - "Можете да направите точно каквото искате, по начин, по който не можете, когато работите с частен клиент. Можете да изразите това, което чувствате вътре в този момент. И можете да направите нещо съвсем различно."
Награда за възстановяване на историческа градина на SGD за 2015 г.
Палазо Паризи
градина в Марбея
градина в Хонконг
https://alainelkanninterviews.com/wp-con...24x768.jpg
Барбадос
http://www.arabellalennoxboyd.com/town/
Serpentine Gallery
Използвани са Salvia nemorosa 'Caradonna', Nepeta racemosa 'Walker's Low', Gaura lindheimeri, eryngium и Cornus controversa 'Variegata'.
Силно влияние върху творчеството ѝ оказва оригиналният стил на преподавателя ѝ - бразилецът Роберто Кардозо, както и срещата ѝ с Нанси Ланкастър (създател на една от най-известните градини в Англия – Хаслей Корт до Оксфорд), която среща спомага за избистряне на концепцията и стила на Арабела Ленъкс Бойд - смесването на елементи от формалните градини с естествени видове, комбинирането на растения с контрастни листа с нископодрязани зелени бордюри, хеджирането на тисове, използването на архитектурни орнаменти и елементи, характерни за английския градински стил. Както самата Арабела Ленъкс Бойд казва - „Искам характерът на английската провинция да дойде в градината”.
Тя е повлияна от градината на Tyninghame House в Шотландия, собственост на Lady Haddington - нейните огромни, дълбоки граници, щедри групи от растения, по-интимни зони, романтичната градина, където всяко нещо има своето място.
В проектите си Арабела Ленъкс Бойд използва най-често граници с широчина от два до четири метра, които счита за достатъчни, за да дадат добра дълбочина. Често използва непета, гераниуми и алиуми, аконитум биколор, групи от любимия си флокс - Phlox paniculata 'Monica Lynden-bell' , белите P. „Mount Fuji“ и P. carolina „Miss Linguard“, както и различни декоративни треви. Отглежда в оранжерия растения от семена, много от които сама събира от различни експедиции по света, „ловува” растения в Китай, Япония, Казахстан, Киргистан...
Идеята и за използване на храстите в ландшафтния дизайн изкристализира точно на тези експедиции, когато тя ги наблюдава в естествената им среда.
В границите смесва храстите с тревисти растения, използва повторяемост на растенията, с храстите осигурява контраст на форма и текстура, както и фон за другите растения, използва вечнозелени растения и топиари, за да пречупи дългата тревиста граница и да осигури интерес и през зимата, както и различни широколистни дървета, включително овощни, при създаване структурата на градината.
Схеми и растения от границите в градини на Арабела Ленъкс Бойд
https://houseandgarden.guide/article/gar...-boyd.html
Храстите в градината са нейна страст, признава, че не може да устои при използването им в собствената си градина, докато за клиентите си налага по-дисциплиниран подход.
„Трябва да изучавате тяхната форма, височина и навици, когато ги избирате и ако в крайна сметка надраснат позицията си, извадете ги и започнете отново. "
Арабела Ленкс Бойд използва храстите и малки дръвчета като фон, за разделяне на пространствата, групира ги, повтаря ги, често залага на такива със сребристо-сивкави (Pyrus salicifolia 'Pendula) и внася ефекти с храсти с различна текстура на листата като elaeagnus, olearia, сред любимите ѝ храсти са дряновете с разноцветни листа - "Cornus alternifolia" Argentea "и C. controversa" Variegata ", Cotinus 'Grace' и Hydrangea aspera.
Отлежда редица жълти азалии в големи глинени кашпи.
Препоръки на Арабела Ленъкс Бойд за отглеждане на растения в саксии:
https://www.telegraph.co.uk/gardening/93...oomph.html
Градината на Арабела Ленъкс Бойд Gresgarth Hall в Ланкашир е създавана в продължение на 40 години. Разположена е на площ от 10 декара в приказна долина, прорязана от приток на река Лун, има над 6000 вида дървета и храсти, много от които редки, тук тя създава различни зони - официални тераси около къщата и последваща дива растителност, при изграждането на градината ѝ помагат градинари и доброволци. Контролът върху популацията от охлюви се осъществява от няколко патици.
Градината е отворена за посещения един ден месечно от април до октомври.
Езерото е важна част от градината, отразява небето, облаците и короните на дърветата
За себе си и работата си споделя в интервю, че се опитва да не налага дизайн, че преди всичко градината трябва да е част от заобикалящия пейзаж. Нейните градини са свързани с живота на хората и с разказване на история. Емоциите и чувствата се развиват, когато обикаляте градината. Съществуват различни гледни точки, кътове, усещания и миризми. Дизайнът трябва да е свързан с околния пейзаж, което означава използване на гледките и използването на светлината.
Споделя, че в последните години японските градини оказват влияние върху нея, осъзнава колко фини са те в сравнение с европейските градини, японците създават изкуство от внимателно подрязано дърво, придавайки му красива форма, от обучена глициния върху красиво оформени бамбукови рамки или от падането на вечерната светлина върху скала.
Челси, 2008
Чистотата на японската градина, смесена с английската традиция
https://www.telegraph.co.uk/gardening/pl...shrub.html
https://www.houseandgarden.co.uk/gallery...oyd-garden
http://www.arabellalennoxboyd.com/town/